Methodisch Reflecteren is een innovatieve manier van leren, speciaal ontworpen voor professionals in het Sociaal Domein. Door positieve samenwerking en gedeeld leren, biedt onze unieke methode de mogelijkheid voor groei, zowel persoonlijk als professioneel. Dit op maat gemaakte 7-lessen programma combineert essentiële onderdelen zoals theorie, reflectie, beroepsethische richtlijnen en intervisie, gericht op professionals die direct contact hebben met burgers. Als je een professional bent binnen het Sociaal Domein die ernaar streeft om continu te leren en te ontwikkelen, is onze Methodisch Reflecteren-aanpak de perfecte oplossing voor jou!
Praktische informatie
Methodisch Reflecteren is voor alle Jeugd- en Gezinsprofessionals, Maatschappelijk Werkers, Consulenten en Beleidsadviseurs binnen het Sociaal Domein.
Juist als professional binnen het Sociaal Domein neem je altijd jezelf mee in dit werk. Door samen te leren en te reflecteren, versterk je de basis voor een goede samenwerking én krijg je verdieping in reflecteren en vakmanschap. We bespreken samen thema’s en kijken naar de tools die voor jou als professional van belang zijn.
Tijdens de bijeenkomsten staan methodiek, casuïstiek van de deelnemers, theorie en reflectietools centraal. Na afloop krijg je een oefenopdracht om jouw reflectie verder vorm te geven en vragen we je om je persoonlijke logboek bij te houden. Dit is niet verplicht, maar helpt wel het leereffect verder te vergroten.
De tijdsinvestering is 2,5 tot 3,5 uur per training. De bijeenkomsten zelf duren 2,5 uur en voorbereiding vooraf is niet nodig.
● Het programma is beschikbaar op basis van open inschrijving (online) of incompany (online of fysiek)
● Het programma bestaat uit 7 bijeenkomsten
● Wij stellen geen eisen aan vooropleiding of opleidingsniveau. Methodisch Reflecteren gaat uit van gemiddeld HBO werk- en denkniveau
● Het programma kan, in overleg, uitgebreid worden met extra bijeenkomsten en modules
● Het programma Methodisch Reflecteren is SKJ geaccrediteerd en kan door Jeugd- en Gezinsprofessionals bij het SKJ worden ingediend onder Informeel Leren
Wat zeggen deelnemers?
leerdoelen Methodisch reflecteren
Perspectief
Je hebt meer kennis vanuit welk perspectief en mensbeeld je kijkt en handelt.
Gesprek
Je kunt het gesprek aangaan over de bedoeling van de samenwerking.
Samenwerken
Je leert welke afspraken van belang zijn om tot een succesvolle samenwerking te komen.
Tools
Je herkent ethische dilemma's en botsende belangen in werkzaamheden en hoe je ze bespreekbaar maakt.
Invloed
Je kent de Cirkel van Invloed & Betrokkenheid en je weet hoe je moet handelen om belemmeringen en uitdagingen aan te gaan.
Mindset
Je weet hoe je een groeimindset bevordert.