Juiste vraag en antwoord

Delen op Social Media

Leestijd: 2 min.

Als je werkt binnen teams, met andere professionals, consulenten of hulpverleners dan herken je het misschien wel. Mensen om je heen die ‘klagen’ en iets van jou verwachten. Precies hetgeen dat jij ze niet kunt geven. Het lukt niet altijd om aan de verwachting van de ander te voldoen. Soms verwacht iemand dat jij in actie komt, maar soms moet de ander juist zelf in actie komen om het gewenste resultaat te bereiken. Hoe zorg je dan dat je in contact blijft met de ander? Onderstaande vragen kunnen je hierbij helpen.

Voorbeeld:
Iemand klaagt over een ongewenste situatie en de situatie ligt (volgens de persoon) aan de ander.

Wat kun je doen? Stel de juiste vragen.

  • Wat wil je anders doen als de situatie volgende week nog steeds hetzelfde is?
  • Je hebt vast een goede reden om er zo over te denken. Kun je me daar wat meer over vertellen?

Voorbeeld:
Iemand meent ergens recht op te hebben, maar heeft dit (nog) niet. Hier ontstaat veel onvrede over. Onderstaande vragen kunnen je hierbij helpen.

  • Ik zou willen dat ik kon helpen, maar ik kan ook niet toveren. Is er een andere manier hoe ik je kan helpen?
  • Wat wil je uiteindelijk echt bereiken?
  • Is er iets waar je je aan hebt vastgehouden, wat je nu mag loslaten?
  • Wetende dat ik je niet kan geven wat je vraagt. Ben ik benieuwd hoe ik vanuit mijn rol het beste met je kan samenwerken?

Voorbeeld:
Iemand wil een gewenste verandering en lijkt niet echt mee te gaan in het gesprek. De verandering heeft nog niet plaatsgevonden en jij kunt dit ook niet vanuit je rol.  

In ieder geval is het belangrijk om het contact positief af te sluiten en het liefst met gesloten vragen. Hierbij hou je respect voor de veranderwens van de ander.

  • Klopt het dat je hier kwam met een wens voor..
  • Je wilt graag (feitelijke weergave van iemands wens)…
  • Je hebt helaas gehoord dat ik niet aan je veranderwens kan voldoen. Klopt dit?

Vraag altijd naar eerdere successen en eventuele eerdere oplossingen. Wat heeft in het verleden wel gewerkt? Dit is de kracht van uitzonderingen.

Een mooie vraag bij bijvoorbeeld conflicten:

  • Heb je in het verleden al eens conflicten opgelost? Zo ja, hoe heb je dit aangepakt?

Het is altijd goed om stil te staan bij eerdere successen.

  • Welke vragen hebben eerder succes gehad?
  • Hoe is het je gelukt om in contact te blijven en de juiste vragen te stellen?

Deel je inzichten en vragen vooral. Daar leren we allemaal van. 😉

Ontdek meer

Sociaal Domein

Effectieve professional

Leestijd: 3 min. Er wordt van jou als professional in het sociaal domein veel gevraagd. Effectief werken is daardoor steeds belangrijker. Steven Covey

Lees verder »

Volledig overzicht bekijken?