Benadruk plezier van bewegen, houd jeugd gezond

sunglasses-1284419_1280 (1)

Blijf in coronatijd zoeken naar mogelijkheden om te bewegen. Sport en bewegen, vooral in groepsverband, heeft op zowel korte als lange termijn een positief effect op de fysieke en mentale gezondheid. Dat blijkt uit een analyse die het Nederlands Jeugdinstituut heeft uitgevoerd, met hulp van het Kenniscentrum Sport en Bewegen en het Mulier Instituut.

Uit de onderzoeken blijkt dat je beter kunt omgaan met stress als je beweegt. Ook bevorderen sport en bewegen, zeker in groepsverband, sociaal gedrag en burgerschapsvaardigheden.

Minder sport- en groepsactiviteiten door corona

Over het algemeen werd in 2020 minder gesport en bewogen. In de analyse ‘Het belang van sporten in groepsverband’ is te lezen dat 75 procent van de jongeren en jongvolwassenen minder ging bewegen. Nog maar 20 procent van de kinderen en jongeren tussen de 4 en 18 jaar haalt de beweegnorm van één uur per dag matig intensief bewegen, tegenover 64 procent vóór de coronatijd. Veelal is dat het gevolg van de sluiting van sportfaciliteiten en het niet toestaan van groepsactiviteiten. 

Tegelijk is te lezen dat 69 procent van 18- tot 24-jarigen eenzamer is sinds de coronacrisis. 74 procent van de jongeren zegt meer psychische klachten zoals stress (40 procent), eenzaamheid (38 procent) en aanhoudende vermoeidheid (36 procent) te hebben. 

Sport- en groepsactiviteiten van groot belang

‘Sport- en groepsactiviteiten zijn zowel lichamelijk als mentaal van groot belang’, zegt NJi-medewerker Roos Kooijman. ‘Blijf daarom, juist in coronatijd, zoeken naar mogelijkheden om te bewegen. Beperk je daarbij niet alleen tot sport, maar denk ook aan andere vormen van bewegen zoals dansen of activiteiten in de natuur.’ 

‘Kijk ook wat er mogelijk is in de ontmoeting met vrienden of vriendinnen’, vervolgt Kooijman. ‘Het plezier van sporten zit veelal in de ontmoeting. Voor de groep jonger dan 18 geldt dat zij nog in teamverband kunnen sporten. Toch zijn er ook binnen de maatregelen voor 18-plussers diverse bewegingsactiviteiten mogelijk. Zo kun je samen met een vriendin joggen, een stuk fietsen met een buurt- of studiegenoot of samen een lunchwandeling maken.’

Bron: Nederlands Jeugdinstituut

  • 10 februari 2021

Meer informatie

Afbeelding van Pexels via Pixabay

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *