Professionele nabijheid: onmisbaar in het sociaal domein

Delen op Social Media

Leestijd: < 1 min.

Wat werkt in het contact tussen deelnemer en professional? Wat voor professionals zijn hiervoor nodig? Deze vragen worden beantwoord in het onderzoek ‘Persoonlijke begeleiding in de bijstand’. Een belangrijke inzicht uit dit onderzoek is het belang van professionele nabijheid. Movisie wil dit begrip verder verkennen. Onder andere met een leerkring voor klantmanagers Werk en Inkomen.

Persoonlijke aandacht is belangrijk in de begeleiding van mensen in de bijstand, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van SZW. De bijbehorende infographic geeft een goed beeld van de uitkomsten. Eerdere gesprekken met uitkeringsgerechtigden leverden hetzelfde beeld op: professionele nabijheid wordt als erg belangrijk ervaren. In dit artikel lees je meer over wat deze nabijheid betekent vanuit het perspectief van de mensen zelf.

Professionele nabijheid in de praktijk
Anna van Deth van Movisie: “We zijn enthousiast over de mogelijkheden van dit concept. We hebben het begrip professionele nabijheid daarom als kapstok genomen om vanuit drie kennisbronnen (ervaring, praktijk en onderzoek) te verkennen hoe het werkzaam en werkbaar is voor professionals in de praktijk.”

Leerkring voor klantmanagers
Dit jaar voert Movisie  een wetenschappelijke verkenning uit, wordt een leerkring voor klantmanagers georganiseerd en worden ervaringsverhalen van klanten verzameld. Dat wordt ontsloten via een landingspagina professionele nabijheid, waar artikelen onder komen te hangen. Een van de artikelen kun je al lezen en gaat over het belang van nabijheid vanuit het perspectief van mensen zelf.

https://sam.nl/professionele-nabijheid-onmisbaar-in-het-sociaal-domein/

Afbeelding van Anastasia Gepp via Pixabay

Ontdek meer

Volledig overzicht bekijken?