Social media campagne Huiselijk geweld en kindermishandeling van start

Delen op Social Media

Leestijd: 2 min.

Impactvolle quotes laten zien dat je er niet alleen voor staat.

Onzekerheid en angst Hoewel driekwart van de Nederlanders het vanzelfsprekend vindt om in actie te komen bij (een vermoeden van) huiselijk geweld en kindermishandeling, houdt handelingsverlegenheid ongeveer de helft van alle Nederlanders tegen. Angst en onzekerheid zijn de belangrijkste drempels voor handelen. Onzekerheid over het feit wat je zelf kunt doen, of omdat je niet weet of je het wel goed ziet. Angst bijvoorbeeld omdat je niet kunt inschatten hoe drastisch de gevolgen zijn of je bent niet bekend met de hulpinstanties en proces van hulp of je hebt geen vertrouwen in die instanties.

Impactvolle quotes helpen Mensen zijn eerder geneigd om over hun vragen en probleem te bellen of te chatten als ze van anderen horen wat die eraan hebben gehad en wat dat hen heeft opgeleverd. De social media campagne huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM), die op 5 juli van start gaat, vraagt via banners en social posts aandacht voor de hulpinstanties die er zijn om contact mee op te nemen voor advies, hulp of om je hart te luchten en geeft zo net dat zetje wat nodig is om daadwerkelijk in actie te komen. Vanuit de banners en/of de post wordt je rechtstreeks doorgeleid naar de website ‘ikdoeietstegenhuiselijkgeweld’ waarop de hulpinstanties staan vermeld, waarmee je kunt bellen of chatten. Denk hierbij aan o.a. Veilig Thuis, Mind Correlatie, de Luisterlijn, de Kindertelefoon, de Ouderenbond ANBO of het Centrum Seksueel Geweld (CSG). De campagne loopt door tot 30 september 2021.

Brede doelgroepen vertegenwoordigd In deze campagne komen verschillende doelgroepen aan het woord: omstanders, slachtoffers en dat weer verdeeld over mannen, vrouwen, ouderen en kinderen. De campagne geeft invulling aan een toezegging die demissionair staatssecretaris Blokhuis dit voorjaar deed aan de Tweede Kamer om de desbetreffende hulpinstantie HGKM nog beter onder de aandacht te brengen.

De social posts, banners en ook de postermaterialen kunnen door gemeenten en regio’s ook worden ingezet, zodat die inzet de landelijke campagne versterkt. Je vindt de materialen in de toolbox ‘ikdoeietstegenhuiselijkgeweld’. (volgt z.s.m. op of na 5 juli 2021)

Ontdek meer

Volledig overzicht bekijken?