Toolkit tijdig signaleren en voorkomen van achterlating

homeless-1261555_1280

Informatie, lesmateriaal en tips voor leerkrachten en professionals in en rond het onderwijs

In deze toolkit geven we informatie over achterlating van kinderen in het buitenland door hun ouders, en geven we tools voor leerkrachten of onderwijsprofessionals om achterlating bespreekbaar te maken met leerlingen. 

Met de toolkit kan je als leerkracht of professional achterlating bespreekbaar maken met leerlingen, in een door jezelf gekozen context. Je kan dit bijvoorbeeld doen tijdens een vak als maatschappelijke vorming. De toolkit gaat eerst in op wat achterlating is: wat is de definitie, wat zijn de kenmerken van jongeren en wat zijn de kenmerken van gezinnen waarin achterlating relatief vaak voorkomt? Je vindt verder tips om achterlating bespreekbaar te maken in de klas.

Video

In de toolkit zit een video om in de klas te laten zien. Hierin wordt achterlating op een laagdrempelige manier uitgelegd voor leerlingen.

Auteur: Eliane Smits van Waesberghe, Micky Out

https://www.kis.nl/publicatie/toolkit-voorkomen-signaleren-achterlating

Afbeelding van Waltteri Paulaharju via Pixabay

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

artikelen SDO
Summer Koster

Participatie van jongeren bij beleid

Kinderrechtenorganisaties deden recent weer opnieuw de oproep aan gemeenteraden om jongeren te betrekken bij de ontwikkeling van beleid. Dit signaal is de afgelopen jaren vaker

Read More »