Belangrijke punten voor toegang volgens mensen met een verstandelijke beperking

Delen op Social Media

Leestijd: 2 min.

https://www.toegangsociaaldomein.nl/belangrijke-punten-voor-makkelijke-toegang/


Mensen met een licht verstandelijke beperking hebben zelf aangegeven wat voor hen belangrijk is als ze hulp zoeken. Wanneer is de toegang tot hulp en steun in het sociaal domein voor hun makkelijk? Dit zijn zes belangrijke punten.

Als de gemeente geen rekening houdt met deze punten, kan men misschien niet de juiste hulp krijgen. Omdat men het bijvoorbeeld niet kan vinden of zich weggejaagd voelt.

Bij elk punt staat uitgelegd hoe de gemeente hier rekening mee kan houden. Er staat ook hoe ervaringsdeskundigen het zelf hebben ervaren. Ze zijn als mystery guest op pad gegaan met hulpvragen. En er staan tips van Toezicht Sociaal Domein.

  1. Ik kan de organisatie goed bereikenMensen met een licht verstandelijke beperking zoeken op verschillende manieren contact met de organisatie: via de website, mail, telefoon, Whatsapp of een loket. Ze willen contactgegevens makkelijk kunnen vinden of contact met een medewerker.Lees verder
  2. Ik kan alle stappen makkelijk doorlopenMensen met een licht verstandelijke beperking moeten zelf eenvoudig zorg en steun kunnen aanvragen. Ze mogen geen lastige dingen tegenkomen. Van begin tot eind moeten alle stappen naar de juiste hulp makkelijk zijn.Lees verder
  3. Ik krijg persoonlijke hulp bij het aanvragen van zorg en ondersteuning als ik dat nodig hebMensen met een licht verstandelijke beperking vinden het heel prettig als ze in het echt kunnen praten met medewerkers. Ze willen graag hulp krijgen bij het aanvragen van zorg en steun. Zij zullen niet altijd goed uitleggen welke zorg of steun ze precies nodig hebben.Lees verder
  4. Ik krijg genoeg informatie om te beslissenDe informatie moet zo zijn dat mensen met een licht verstandelijke beperking zelf kunnen beslissen welke zorg en steun ze willen. De informatie moet daarvoor simpel en uitgebreid genoeg zijn.Lees verder
  5. Ik word respectvol door de medewerkers van organisaties behandeldMensen met een licht verstandelijke beperking vinden het belangrijk dat ze netjes en vriendelijk worden behandeld. Ze vinden het fijn als ze de tijd en ruimte krijgen om alles rustig te vertellen. Vaak nemen ze iemand mee naar een gesprek.Lees verder
  6. Ik begrijp de gegeven informatieMensen met een licht verstandelijke beperking willen graag teksten in makkelijke taal. Ze vinden het fijn als alles simpel wordt uitgelegd. En dat goed wordt nagegaan of ze de informatie ook goed begrijpen.Lees verder

Ontdek meer

Volledig overzicht bekijken?