Plussen en minnen – emotionele bankrekening

Delen op Social Media

Leestijd: 2 min.

Hoe tevreden ben jij met je relaties? Wat voor cijfer geef jij jouw familie? Partner? Vrienden? En collega’s? Misschien sta je daar nooit bij stil. Dat deed Stephen Covey wel. In zijn bestseller ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ introduceerde hij de term: emotionele bankrekening. Hoe werkt dat precies?

De emotionele bankrekening gebruik je om je relaties inzichtelijk te maken. Als je met iemand communiceert, doe jij een positieve of een negatieve storting op die rekening. Dit heeft direct effect op de kwaliteit van je relaties.

Ze bepalen of die relatie respect, openheid, vertrouwen en energie heeft. Wie rood staat, moet opletten en wie genoeg overhoudt of gespaard heeft, kan ontspannen.

Mensen die een negatieve storting doen doordat ze kritiek leveren, oneerlijk zijn of roddelen, staan al snel in het rood. Dit betekent dat de kans klein is dat deze persoon iets voor jou wil doen of je iets gunt. Een killer voor een goede samenwerking.

Maar degenen die juist positief zijn, waar je een goed gevoel bij krijgt, komen al snel in de plus. Vaak zijn dat mensen die aandachtig luisteren, oprecht interesse tonen, een compliment geven of hoe dan ook jou waarderen voor wie je bent. De kans is groot dat diegene jou graag wil helpen, je samen sneller problemen oplost en als die persoon iets doet wat je vervelend vindt, kun je dat prima hebben.

Het werkt uiteraard ook andersom. Familieleden, vrienden, collega’s hebben van jou ook een emotionele bankrekening. Denk jij weleens of je in de plus of min staat binnen jouw netwerk?

Het gaat allemaal om het vervullen van behoeften. We worden allemaal blij van persoonlijke aandacht, erkenning, waardering, acceptatie van wie je bent en morele steun. Dus iemand stort zijn of haar hart bij jou uit. Dan doet hij of zij direct een flinke duit in het zakje. Want er is contact en aandacht voor elkaar.

In jouw werk als sociale professional worden (dagelijks) veel beslissingen genomen, zijn er teamoverleggen, leg je een vraag bij een collega neer, ga je in gesprek met een inwoner of wil je wat bespreken met je leidinggevende. Misschien communiceer je op je werk nog wel het meest! Moet je nagaan wat dat doet met jouw emotionele bankrekening.

Hoe kom of blijf jij in de plus op de emotionele bankrekening van jouw collega? We geven graag een aantal tips. Want hoe effectief werk je samen met allemaal goed gevulde emotionele bankrekeningen?

  • De ander echt willen begrijpen. Dit betekent aandachtig luisteren naar wat de ander zegt en je inleven in hoe die ander zich voelt.
  • Hou je woord. Kom je afspraken na. Superbelangrijk bij het storten op de emotionele bankrekening. Tuurlijk kan er wat tussenkomen, maar vertel dit direct aan de ander.
  • Wees duidelijk wat je verwacht. Vage of onuitgesproken verwachtingen gaan ten koste van de relatie. Hebben mensen verwachtingen van jou die niet kloppen? Ga daarover in gesprek.
  • Kleine aardige dingen zeggen of doen. Lekker spontaan, dat creëert vertrouwen en het is ook gewoon leuk om te geven én te ontvangen. Doe het alleen als je het ook echt zo voelt. Als het nep is, merken mensen dat gelijk. En dan weet je wel wat er met je bankrekening gebeurt. Downhill… Om die betrouwbaarheid weer leven in te blazen, ben je wel even bezig. Zonde!
  • Doe jij iets stoms waardoor je bij de ander direct een opname van de emotionele bankrekening doet? Biedt dan je oprechte excuses aan. Niets mooier dan dat.

Op naar een positieve, emotionele bankrekening!

“People don’t care how much you know, until they know how much you care

  • Franklin D. Roosevelt –

Ontdek meer

Volledig overzicht bekijken?