Van voor, naar achteren, van links, naar rechts

Video 10 (Summer)

Het is een hot item: we moeten meer bewegen! Dat is ook niet zo gek, want gemiddeld zitten wij meer dan 8 uur op onze kont. Of je nu op kantoor zit of thuis. We graven ons helemaal in het werk. En daar kan ons lichaam niet zo goed tegen. We krijgen last van onze rug, schouders, armen, polsen, vingers of, erger nog, last van het hart en dichtgeslibde aderen. Niet best. Werk aan de winkel dus! Want we willen allemaal gezond oud worden toch? Maar ja, hoe combineer je nou je megadrukke werkdag met meer bewegen? En hoe lang dan? Want we hebben nooit tijd! Of maken we er geen tijd voor vrij? Als je er een gewoonte van maakt om een paar keer per dag je benen regelmatig te strekken, een paar sprongetjes te doen, de armen in de lucht te gooien, een Zumba-dansje te doen… ben je al een heel eind. En het kan overal! Een avondwandelingetje, zeker nu het lekker weer wordt, is ook een aanrader. Pluspunt: je slaapt er ook nog beter door.

Vijf ‘ik-ga-meer-bewegen-tips’

  • Heb je een overleg? Met een niet al te grote groep? Overleg dan wandelend. Dat geeft naast dat het gezond is ook een andere dynamiek. Heb je dat al een keer geprobeerd? Denk je nu: ja, en mijn aantekeningen dan? Als je alleen actiepunten moet opschrijven, kan dat prima in je telefoon.
  • Ga tussen de middag een blokje om. Met collega’s of alleen met een muziekje op de oren, tralala lala. Geen gesjok, maar flinke passen. Even de bloedsomloop wakker maken.
  • Met de auto naar een klant? Parkeer je auto iets verder weg en loop een stukje. Snelwandelen mag ook.
  • Neem de trap! Goed voor alle spieren. Wie wil er nou niet strakke BBB: Buik, Billen, Benen, scheelt weer een rondje sportschool. Zit je op de bovenste verdieping? Doe dan 50-50. Halverwege duik je al hijgend de lift in.
  • Bel je regelmatig collega’s, vrienden of familie? Perfect! Oortjes in en gáán. Hét ultieme moment om heen en weer te lopen, de ramen te lappen, de vaatwasser uit te ruimen, de tuin te sproeien, de hond uit te laten, de trap 10x op en neer te lopen en ga zo maar door.

Ben jij een beweeglijk type? Deel dan jouw tips met ons. Vinden wij leuk! Samen fit oud worden, hoe gezond en gezellig is dat?!

Joyce Dantuma april 2022

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

artikelen SDO
Summer Koster

Participatie van jongeren bij beleid

Kinderrechtenorganisaties deden recent weer opnieuw de oproep aan gemeenteraden om jongeren te betrekken bij de ontwikkeling van beleid. Dit signaal is de afgelopen jaren vaker

Read More »