Wat kunnen we leren van systemisch kijken bij schoolverzuim?

Schermafdruk 2020-05-26 11.14.29

woensdag 17 juni 2020 organiseerde Sociaal Domein Online samen met Ramona Meza van praktijk Interactie een inspiratie dialoog over systemisch kijken bij schoolverzuim. Wie meer wil weten over deze benadering en pilot rondom schoolverzuim kan contact leggen met Ramona Meza via r.meza@praktijkinteractie.nl. Hieronder delen we enkele highlights:

  • Van leerplicht naar leerrecht
  • Kansrijke toekomst
  • Licht waar mogelijk zwaar waar nodig
  • Er is altijd een logisch verhaal
  • Voor welk probleem is schoolverzuim wellicht een oplossing?
  • Welke groeimogelijkheden heeft een gezin met elkaar? Ondersteunen we hierbij? 
  • Welke patronen zijn er aanwezig? Welke zijn helpend? Welke belemmerend
  • Wat past bij het kind? En het systeem?
  • De wijsheid binnen het systeem benutten. I.p.v. dirigeren in wat er moet gebeuren.
  • Gedrag van het kind is vaak het resultaat van zijn of haar omgeving. Verzuim is dus vaak een signaal van andere zaken. Gedrag van het kind laat eigenlijk zien dat er in het systeem iets niet klopt. Gedrag heeft ALTIJD een positief doel voor degene die het gedrag vertoont (zelfbescherming, relatiebescherming, pijnvermijding, etc..), ook al ervaart zijn omgeving dit als negatief. Dit uitgangspunt geeft respect en ruimte om te praten. 

Waarheidsvinding versus perspectief.

Niet vaststellen wat is, maar erkennen dat we vanuit een andere hoek kijken. Ons eigen perspectief meebrengen.

Iedereen deugt, zie ouders als competente mensen die iets kunnen bijdragen voor het kind.

Hoe neem je ouder en kind mee in deze manier van kijken?

Wanneer je mensen benadert vanuit het feit dat iedereen deugt en competent is. Dan voelt ieder zich erkent en gezien. Hiermee kun je mogelijk een appel doen op een coöperatieve houding.

Het helpt mij ook vaak om te realiseren en uit te leggen dat het gedrag dat een jeugdige laat zien op dat moment de ‘beste optie’ is die de jeugdige kán laten zien. Dat is ook zo bij het interpreteren van gedrag van ouders/school e.d.

Leerplicht vs leerrecht

Belangrijk om niet te kijken naar plichten maar…..als kind heb je recht om te leren en te ontwikkelen en wat is er voor nodig om gebruik te kunnen maken van dat recht?

Breng relaties in kaart

Door bijvoorbeeld genogram, sociogram of Ekogram. Welke krachten spelen er binnen jouw gezin die je helpen? Welke die je belemmeren?

Meer weten over wat deze benadering en visie voor jou en jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact op.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *