‘Hoe lager je inkomen, hoe hogere vaardigheden je nodig hebt’

old-letters-1082299_1280

Het Expertisepunt Basisvaardigheden bracht ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis samen in een kennisatelier over de relatie tussen armoede en basisvaardigheden. Met ruim honderd deelnemers uit verschillende vakgebieden leerden we wat wel en niet werkt in de aanpak van armoede en schulden.

Voldoende taal- en rekenvaardigheden zijn een voorwaarde voor financiële vaardigheden. Armoede en laaggeletterdheid gaan hand in hand, maar de relatie tussen beide is complex en nog niet helemaal duidelijk (Christoffels et al., 2016). ​Laaggeletterden met 28% oververtegenwoordigd onder mensen die zich aanmelden voor schuldhulpverlening (Madern, et al., 2016).

Leren van ervaring: het verhaal van Marchien Brinksma 

Na een scheiding en een operatie ontving ervaringsdeskundige Marchien Brinksma een ziektewetuitkering, 70% van haar 20-urencontract. Ondanks haar contract, werkte ze altijd voltijd, dus dat betekende een hoop minder inkomsten. Deze situatie zorgde er, mede door haar beperkte lees- en schrijfvaardigheden, voor dat ze in de schulden kwam.

Brinksma komt er via haar werkgever achter dat ze ernstige schulden heeft. Hij belt haar op en vraagt of ze weet dat ze over een paar dagen haar huis uit wordt gezet, met kinderen en al. Ze had de post over haar oplopende huurachterstanden genegeerd en kreeg niet goed mee wat er allemaal aan de hand was.

Brieven zijn zo ingewikkeld dat ik het nog niet goed begrijp. Het maximum dat ik kan lezen is vijfletterwoorden.

‘Toen het rustiger werd en ik in de schuldsanering zat, vroeg mijn leidinggevende me wat ik wilde doen en wat ik wilde leren. Ik gaf aan dat ik wilde leren lezen en schrijven. Zodat ik straks beter overzicht kan houden, bijvoorbeeld op de post.’ Dat antwoord had haar leidinggevende niet verwacht omdat hij het in de samenwerking niet gemerkt had.

Haar werkgever hielp haar met een inschrijving voor taallessen bij het ROC. Met succes. ‘Ik kan nu behoorlijk lezen en schrijven.’ Brieven van de overheid en andere organisaties zijn echter nog steeds een uitdaging. ‘Die brieven zijn zo ingewikkeld dat ik het nog niet goed begrijp. Het maximum dat ik kan lezen is vijfletterwoorden. Ik heb manieren gevonden om hiermee om te gaan. Vooraan het logo bekijken en dan achteraan beginnen. Daar staat meestal wat ze van je willen.’

https://www.movisie.nl/artikel/hoe-lager-je-inkomen-hoe-hogere-vaardigheden-je-nodig-hebt

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

artikelen SDO
Summer Koster

Participatie van jongeren bij beleid

Kinderrechtenorganisaties deden recent weer opnieuw de oproep aan gemeenteraden om jongeren te betrekken bij de ontwikkeling van beleid. Dit signaal is de afgelopen jaren vaker

Read More »