Methodisch reflecteren – Samen leren en samenwerken

thumbnail_image001
Sinds 2020 zijn Mandy en Summer gestart met het begeleiden en faciliteren van samenleer bijeenkomsten voor sociale teams, sociale organisaties, gemeenten en jeugdprofessionals. Methodisch reflecteren – Samen leren en samenwerken is hier het gevolg van. Hierin staan methodiek, reflectie, casuïstiek en samenwerkingstools voor professionals centraal. Door middel van diverse bijeenkomsten gaan de teams en professionals dieper met elkaar in gesprek over samenwerkingsvraagstukken, de cirkel van invloed, de transactionele analyse “ik ben oké – jij bent oké” en methodische richtlijnen die een rol spelen in de dagelijkse werkzaamheden en hierdoor bijdragen aan professioneel vakmanschap. 
Vraag & Antwoord
Over de Methodisch reflecteren – Samen leren en samenwerken


1. Kun je ook accreditatiepunten krijgen?
Je kunt het programma sowieso indienen voor reflectiepunten bij het SKJ.
Binnenkort ontvang je ook informatie voor de verdere accreditatie aanvraag.
We zorgen er ook voor dat je een mooie tool hebt zodat je je leerverslag en reflectie kunt indienen.

2. Welke thema’s worden er behandeld?
We werken altijd samen met de thema’s die belangrijk zijn voor het team en de groep. Tijdens de bijeenkomsten gaan we thematisch te werk en worden o.a. onderstaande thema’s besproken:

– Mensbeeld en perspectief. Vanuit welk perspectief handel en denk je? En met welke pet op handel je in bepaalde casuïstiek? Hoe werk je samen met andere organisaties als je vanuit een ander beleidskader en perspectief samenwerkt met gezinnen of inwoners?
– Welke ethische dilemma’s kom je tegen in het werk en welke normen en waarden van mijzelf, van de organisatie en/of team spelen hierin een rol?
– Hoe ga ik om met geheimhouding of beroepsgeheim en kan ik toch goed samenwerken?
– Wat is mijn cirkel van invloed?
– Hoe kunnen de communicatie inzichten van de transactionele analyse mij verder helpen in mijn werkzaamheden? Welke tools heb ik om met weerstand of andere verwachtingen om te gaan?
– De winst van succes “doen wat werkt en doe er meer van.” Hoe brengen we dat, met elkaar, in de praktijk?

3. Wat is het verschil met intervisie?
Tijdens Methodisch reflecteren worden ook intervisie vormen gebruikt, maar staan er elke bijeenkomst ook methodieken die passend zijn bij de werkzaamheden en professionalisering in het sociaal domein centraal. Dit houdt in dat we tijdens de bijeenkomst stil staan bij theorie maar ook bij samenwerking en reflectie opdrachten. Daarna wordt er aan de hand van casuïstiek en verschillende invalshoeken geleerd van elkaars ervaringen en inzichten.

4. Hoe lang duren de bijeenkomsten?
Gemiddeld duurt elke sessie 2,5 uur. Na afloop krijg je een voorbereidingsopdracht mee voor de volgende keer. Op die manier wordt hetgeen geleerd ook in de praktijk veelvuldig meegenomen.

We adviseren teams of organisaties het Methodisch reflecteren voor minimaal 6 maanden á 1 jaar (7/8 bijeenkomsten) in te plannen. Op deze manier kom je tot samenwerken, reflecteren en leren!
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

JEUGD
Mandy Peper

Jeugdzorg werkt!

In ‘Jeugdzorg werkt!’ zetten werkgevers en werknemers zich in voor een aantrekkelijke sector en een gezonde arbeidsmarkt voor professionals in de Jeugdzorg. Wat heb jij nodig om

Read More »
INSPIRATIE
Shaaneequa Peper

Moeders van Hoogeveen

Actieprogramma: Kansrijke start – mooie voorbeelden uit Gemeente HoogeveenEind april mochten Mandy en Summer het project Moeders van Hoogeveen interviewen voor een podcast. Samen met

Read More »