Vijf vragen over de rapportageapp voor jeugdzorgwerkers

Delen op Social Media

Leestijd: 3 min.

Een rapportageapp die spraak omzet in tekst, speciaal voor ambulant jeugdzorgwerkers. Dat scheelt niet alleen veel tijd, maar bevordert ook het werkplezier. Wat de app moet kunnen is nu duidelijk en ook het doel: meer KwaliTIJD voor het kind. Op naar de volgende stap! Projectleider Veronica Jocker van Jeugdzorg werkt! geeft een update.

Visual rapportageapp

De eisen en wensen staan op een rij. Hoe hebben jullie het aangepakt?

‘Een groep ambulant jeugdzorgwerkers heeft intensief meegedacht over de app, getriggerd door onze oproep op social media. Die sloeg in als een bom. Kun je nagaan hoe het leeft. Informatiespecialist Jelle van Egmond en ik hebben daarna twaalf jeugdprofessionals geïnterviewd om eisen en wensen in kaart te brengen. Gebruiksvriendelijkheid scoort hoog. En de wens om foto’s in het elektronisch cliëntdossier (ecd) te kunnen laden, zoals een tekening.

Jeugdprofessionals werken vaak met tekeningen om iets helder te krijgen, bijvoorbeeld in gesprekken met kinderen. Startpunt bij alle interviews was het idee waarmee Anouk Jellema de Gouden Accu won: een eenvoudige tool waarmee iedereen uit de voeten kan. Dus geen kerstboom met allerlei toeters en bellen.’

Hoe hangt de vlag er nu bij?

‘We gaan niet opnieuw het wiel uitvinden met een compleet nieuwe app, maar kiezen voor een tool die zich in de praktijk heeft bewezen en aansluit op de eisen en wensen van jeugdzorgwerkers. Dat scheelt een hoop geld en tijd. Inmiddels hebben we enkele leveranciers met zo’n app in beeld. En daar gaan we mee in gesprek. Om tastbaar te maken wat we willen ontvangen ze een scenario met alle stappen die de app moet kunnen registreren en rapporteren (zie afbeelding). Vanaf het moment dat de medewerker de auto instapt tot en met het cliëntbezoek en het importeren van alle gegevens in het ecd.’

Komt er een koppeling tussen de app en een ecd?

‘Waarschijnlijk niet met alle ecd’s. Natuurlijk gaan we hier wel ons best voor doen. Alternatief is dat de rapportage in de mailbox van de professional binnenkomt en gekopieerd kan worden naar het dossier. Dat levert nog altijd een aardige tijdsbesparing op en is plan B als aansluiting op een ecd niet lukt. Ook zonder koppeling wil 80 procent van de professionals die we spraken de app gebruiken.’

Wat is het grootste voordeel van de app?

‘Meer tijd voor kinderen en gezinnen. Maar ook meer gemak omdat je jouw werk eenvoudiger kunt organiseren. En niet meer alles hoeft te onthouden. Bij een bezoek aan een cliënt bijvoorbeeld, heb je alle aandacht nodig voor het gesprek en is aantekeningen maken lastig. Dan is het reuze handig als je een samenvatting direct na het gesprek kunt inspreken in de app, die via ‘speech to text’ wordt omgezet. Zo ontstaat meer ruimte in je hoofd, de kans op iets vergeten neemt af en het scheelt bovenal een boel tijd.’

Is het eind in zicht?

‘We liggen goed op koers en spreken voor de zomer een paar appleveranciers. We kijken welke app het dichtst in de buurt komt van onze wensen en eisen. En welke aanpassingen er nodig zijn. Onze inzet is dat een van de leveranciers een bestaande app aanpast voor Jeugdzorg werkt! In de testfase checken we of de app doet wat die moet doen. Daar heb ik nu al zin in.’

https://www.jeugdzorg-werkt.nl/vijf-vragen-over-de-rapportageapp-voor-jeugdzorgwerkers

Afbeelding van Andreas Breitling via Pixabay

Ontdek meer

Volledig overzicht bekijken?